Medical News
تازه های سلامت
چاپ مقاله
چاپ مقاله

نکاتی که هر مادر جوانی باید در مورد کاهش وزن پس از بارداری بداند  

 

اگر از خانم‌ها در مورد 10 آروزی مهم زندگی‌شان سوال کنید احتمالا می‌شنوید که اغلبشان دوست دارند بلافاصله پس از زایمان، فورا به وزن قبل از بارداری برگردند و همه اضافه وزن ناشی از جنین و باقی قضایا را یکدفعه از دست بدهند؛ آرزویی که متاسفانه برآورده نمی‌شود. فرقی هم نمی‌کند که کیت میدلتون عروس انگلستان باشید یا یک مادر عادی در قلب تهران. البته کاهش وزن پس از بارداری  بازگشت به وزنی که پیش از آن داشتید رویای دست‌نیافتنی نیست؛ اما باید حداقل یک سال برایش صبر و البته تلاش کنید. چطور باید با چربی‌هایی که طی 9 ماه جمع شده‌اند، خداحافظی کرد؟ این راهنما را بخوانید.

 

عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن پس از بارداری

هر زنی بلافاصله پس از زایمان دو، سه کیلو (یا حتی بیشتر) وزن کم می‌کند که و این شروع مسیری است که شما برای بازگشت به تناسب اندام در پیش دارید. عوامل متعددی هستند که بر روند کاهش وزن شما طی یک سال پس از زایمان تاثیر می‌گذارند:

سن: بعد از 25 سالگی، هر یک دهه‌ای که به سن شما اضافه می‌شود، متابولیسم پایه بدنتان هم چیزی حدود 2 درصد کمتر می‌شود. این یعنی شما بعد از 25 سالگی، در حال استراحت انرژی کمتری مصرف می‌کنید و چربی کمتری می‌سوزانید.

رژیم غذایی: نوع رژیم غذایی شما یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده سرعت کاهش وزنتان است. وقتی به جای کربوهیدرات، پروتئنی بیشتری مصرف کنید و وعده کاملتری را به عنوان صبحانه نوش جان کنید، کم کالری بیشتری می‌سوزانید چون متابولیسمتان بیشتر شده و هم روند سوخت و ساز بدنتان بهتر می شود.

فعالیت بدنی: طبیعی است که هر چه‌قدر بیشتر ورزش کنید، کالری بیشتری هم می‌سوزانید.

سطح طبیعی متابولیسم بدن: که تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است.

در ضمن یادتان باشد اگر در طول دوران بارداری بیش از 20 کیلو وزن اضافه کرده باشید، به 10 تا 12 ماه زمان بیشتر احتیاج دارید تا دوباره اندام متناسبی پیدا کنید.

شیردهی و کاهش وزن

در کنار صد و یک فایده‌‌ای که شیردهی برای یک مادر دارد، این موضوع را هم اضافه کنید که تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک می‌کند که رحمتان به اندازه قبل برگردد و بخشی از اضافه وزن شکمی پس از زایمان از بین برود. برخلاف چیزی که خیلی از خانم‌ها تصور می‌کنند یا از مادر و مادربزرگ‌هایشان شنیده‌اند، واقعا نیازی نیست که طی دوران شیردهی به اندازه دو نفر غذا بخورید یا وزن اضافه کنید. تولید شیر در بدن مادر روزانه به حدود 500 کیلوکالری انرژی نیاز دارد و معنایش این است که اگر در حین شیردهی بیش از حد غذا نخورید و رزیم متعادلی داشته باشید، می‌توانید حدود دو تا دو و نیم کیلو در طی هر ماه وزن کم کنید. علاوه بر این شیردهی باعث تحریک ترشح و آزادسازی هورمون‌هایی در بدن می‌شود که عملکردشان جمع کردن رحم و بازگرداندن آن به اندازه قبل از بارداری است.  

شاید به هر دلیلی نخواهید بیشتر از شش ماه به فرزندتان شیر بدهید، با این حال نگران نباشید. به محض از شیر گرفتن نوزاد، اشتهای شما کم می‌شود. این فرایند کاملا طبیعی و درواقع راهکار بدن برای تعدیل میزان غذای دریافتی است. پس لطفا به حرف بدنتان گوش بدهید!

وقتش شده رژیم بگیرم؟

هیچ زنی دوست ندارد دیگران از او بپرسند که چه روزی وزن حمل می‌کند به‌خصوص اگر همین دو، سه هفته قبل بارش را زمین گذاشته باشد! شاید عجیب باشد؛ اما طی شش هفته اول پس از زایمان شما ممکن است همچنان شبیه یک خانم باردار به نظر برسید که در ماه ششم حاملگی‌اش است. (و چه چیزی سخت‌تر  از این برای مادری که در آروزی لاغر شدن است؟!) خب، آیا الان زمان خوبی برای شروع رژیم غذایی کاهش وزن است؟ بستگی دارد که قصد دارید به فرزندتان شیر بدهید یا نه. البته یک حکم کلی هم در این زمینه وجود دارد؛ شش هفته اول پس از زایمان زمان خوبی برای محدود کردن کالری دریافتی به هر طریق و کاهش وزن نیست . در واقع کاهش وزن در این مدت اکیدا ممنوع است. اگر به هر دلیلی قصد ندارید نوزاد را با شیر خودتان تغذیه کنید، برنامه کاهش وزن را به هفته هفتم بعد از زایمان موکول کنید و اگر قصد شیردهی دارید برنامه را به ماه ششم پس از تولد نوزاد موکول کنید. البته در این مدت باید حتما تحت نظر متخصص تغذیه باشید تا مبادا طی شیردهی دوباره چاق شوید یا به دلیل تنفر از چاقی و اضافه وزن کمتر از نیاز بدنتان غذا بخورید و به سلامتی نوزاد لطمه بزنید.

دور رژیم‌های مد روز خط بکشید

رژیم 5 روزه، رژیم کانادایی، رژیم آب و... همه آن چیزهایی هستند که ما اسمشان را رژیم مد روز گذاشتیم و باید با یک مداد قرمز دور آنها را پس از زایمان خط بکشید. به عبارت دیگر یک رژیم خوب پس از بارداری، برنامه کاهش وزن آهسته و مداوم است که شما را تحت فشار قرار ندهد. هرچند که ممکن نیست یک شبه شما را به سایزی برساند که بتوانید شلوار جین قبل از بارداری‌تان را دوباره بپوشید. رژیم‌های کاهش وزن برق‌آسا بدترین انتخاب‌ها برای این دوران هستند به ویژه اینکه بر خلق و خوی شما هم تاثیر می‌گذارند و کمی تا قسمتی عصبی و پرخاشگرتان می‌کنند. درست است که این برنامه‌های کاهش وزن همانطور که از اسمشان پیداست ظرف مدت کوتاهی شما را به نتیجه دلخواه می‌رسانند ولی در بیش از 95 درصد موارد شما نمی‌توانید آن وزن را حفظ کنید و دوباره چاق خواهی شد

دوپینگ با پروتئین

چطور می‌شود روند کاهش وزن پس از زایمان را بدون گرفتن رژیم‌های سخت و طاقت‌‌فرسا تسریع کرد؟ بالا بردن مصرف پروتئین راه‌حلی است که امتحانش را پس داده است. یادتان باشد که از منابع کم‌چرب پروتئین مثل سینه مرغ، ماهی، سفیده تخم‌مرغ و... استفاده کنید. استفاده از مواد غذایی مثل سبزیجات که حجم زیاد؛ اما کالری کمی دارند نیز کمک‌کننده است. در روند کاش وزن روی کلسیم هم حساب ویژه‌ای باز کنید. چون مطالعات نشان داده که افزایش مصرف کلسیم در برنامه غذایی به کنترل بهتر وزن کمک می‌کند. یادتان باشد اگر قصد دارید کلسمی را از طریق مصرف شیر و لبنیات تامین کنید باید انواع کم‌چرب آن را انتخاب کنید.

 

 

 


منبع خبر: ماهنامه همشهری تندرستی آذر 93 (مستانه تابش کارشناس تغذیه و رژیم درمانی.)    تاریخ : 20 آذر 1393    تعداد بازدید:

دریافت خبرنامه

* آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد ماند.