Medical News
تازه های سلامت
چاپ مقاله
چاپ مقاله

مردانه پای این غذاها بایستید

 سال‌هاست که خانم‌ها برای به دست آوردن حقوق مشترک با مردها مبارزه می‌کند و هزاران گروه در سراسر دنیا  هر سال راه‌پیمایی راه‌ می‌اندازند و نامه‌های اینترنتی امضا می‌کنند که زن‌ها با مردها برابرند. به این بعد از قضیه کاری نداریم؛ اما هر جور که حساب کنیم خانم‌ها و آقایان در تغذیه و نیازهای غذایی‌شان زمین تا آسمان با هم فرق می‌کنند. درست است که خانم‌ها برهه‌های حساسی همچون بارداری، شیردهی و یائسگی را پشت سر می‌گذارند و به مواد مغذی خاصی احتیاج پیدا می‌کنند یا باید از سبک خاصی در رژیم غذایی روزانه‌شان پیروی کنند؛ اما آقایان هم برای حفظ توده عضلانی‌، جلوگیری از  سرطان پروستات، بیماری‌های قلبی و عروقی و... به یک برنامه غذایی خاص احتیاج دارند. بنابراین قرار است در این شماره اصول تغذیه سالم برای آقایان را جدی‌تر بگیریم و غذاهایی را به آنها معرفی کنیم که می‌توانند سلامت و طول عمرشان را تضمین کنند.

متاسفانه خیلی از خوراکی‌هایی که در لیست بلند بالای علاقه‌مندی‌های غذایی آقایان قرار می‌گیرد، نه فقط به درد سلامتی‌شان نمی‌خورد، بلکه می‌تواند در درازمدت از پشت به آنها خنجر زده و عمرشان را کم کند! درواقع رژیم غذایی سالم
و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به مردها کمک کند تا در مقابل سرطان و بیماری‌های قلیب بایستند؛ اما دقیقا ضعف در همین دو عامل مهم است که قاتل جان مردان بالای 35 سال می‌شود. این نکته درگوشی را هم به خاطر داشته باشید که برنامه صحیح غذایی و همچنین ورزش توانایی جنسی مردان را نیز افزایش می‌هد و به گفته متخصصان تغدیه تقریبا هر غذایی که برای سیستم قلبی و عروقی مفید باشد، عملکرد نعوظ را نیز بهتر می‌کند.

 

1. موز

موز یکی از منابع مهم، قابل‌حمل و سهل‌الوصول انرژی و پتاسیم است که برای آرامش اعصاب، کاهش فشارخون (قاتل بالفطره مردان)، تنظیم ضربان قلب و... مفید است. یادتان باشد برنامه‌های غذایی که غنی از پتاسیم و منیزیم هستند خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهند.

 

موز همچنین به عنوان یکی از منبع فوق‌العاده ویتامین B6، می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را قوی‌تر و به تشکیل گلبول‌های‌های قرمز خون خون کمک کند. علاوه بر این مردها برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم عصبی خود و کمک به متابولیسم پروتئینی که از طریق مواد غذایی وارد بدنشان می‌شود، به موز احتیاج دارند. پس بد نیست اگر توصیه کنیم که هر روز از خوردن یک عدد موز متوسط لذت ببربد و آن را در وعده صبحانه همراه با شیر و غلات آماده یا قبل از تمرین ورزشی در باشگاه میل کنید.

از شنیدن اسم موز هم حالتان بد می‌شود؟ اشکالی ندارد چون آب پرتقال، شیر، گوجه فرنگی و محصولات به دست آمده از آن ، لوبیا و... هم از دیگر منابع خوب پتاسیم هستند.

 

2. ماهی‌های پرچرب

لیست بهترین غذاهای مردانه بدون نام بردن از منابع خوب چربی به‌ویژه آنهایی که حاوی اسید چرب امگا3 هستند، کامل نمی‌شود. علتش هم این است که چربی‌های سالم می‌توانند به حفظ عملکرد قلب، گردش خون و سیستم ایمنی بدن کمک کنند و خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان کاهش دهند.

منابع غذایی اسیدهای چرب امگا 3 جزو ترکیبات ضدالتهابی قوی هستند که تری‌گلیسرید یا همان چربی خون را پایین می‌آورند و در کاهش دردهای آرتروز موثر هستند.

ماهی‌های چرب  از جمله ماهی آزاد، ساردین، تن، خال مخالی و شاه ماهی، جزو منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 محسوب می‌شوند و انجمن قلب و عروق آمریکا به همه مردها توصیه می‌کند که حداقل هفته‌ای دو بار از این ماهی‌ها نوش جان کنند.

البته اگر ماهی دوست ندارید یا گیاه‌خوار هستید می‌توانید اسید چرب امگا3 را در دانه کتان، گردو، سویا، روغن کانولا و محصولات غنی شده مانند تخم‌مرغ هم پیدا کنید؛ ولی توصیه اکید ما برای خوردن ماهی دلایل دیگری هم دارد. چون ماهی‌های چرب منبع خوب ویتامین D نیز هستند که ما برای پیشگیری از سرطان، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و بیماری‌های استخوانی به آن نیاز داریم.

 

3. کلم بروکلی

در حالی که تقریبا همه سبزیجات این شایستگی را دارند که در لیست مواد غذایی فوق‌العاده مردانه قرار بگیرند؛ اما در این فهرست باید جای ویژه‌ای را به خانواده کلم از جمله کلم بروکلی اختصاص داد.

بروکلی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان مفید بوده و به خاطر داشتن ویتامین ث، بتا کاروتن، پتاسیم و ماده به نام سولفورآمین، ضد سرطان پروستات و روده بزرگ است.

مطالعه‌‌ای که به تازگی توسط دانشگاه هاروارد انجام شده، نشان داده است که مردان که در هفته 5 واحد کلم بروکلی ( هر واحد معادل یک لیوام کلم خام یا نصف لیوان کلم پخته) می‌خورد، نصف سایرین در معرض ابتلا به سرطان مثانه قرار می‌گیرند و جالب است بدانید که این سرطان 2 تا 3 برابر در مردها شایع‌تر است.

علاوه بر این بروکلی به پایین آمدن هموسیستئین خون که با بیماری قلبی و سکته رابطه مستقیم دارد، کمک می‌کند.

 

4. غلات کامل

اغلب مردها در برنامه غذایی‌ روزانه‌شان از نان و غلات و نشاسته کافی استفاده می‌کنند؛ اما مشکل اینجاست که نوع غیرسالمش را انتخاب می‌کنند.

برنامه غذایی مردانه‌ای که غنی از غلات کامل باشد، به شما کمک خواهد کرد تا فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را به دست آورده، شکمتان را کوچک نگه دارید، عضلات خود را حفظ کنید و در 40 سالگی از سکته قلبی نمیرید! البته اگر باقی شرطها از جمله ورزش کردن، سیگار نکشیدن و.... را هم رعایت کنید.

سرطان پروستات یکی از کابوس‌های اصلی مردانه است که خوردن ماکارونی سبوس‌دار، غلات کامل و... به دلیل داشتن لوتئین می‌تواند شما را از شر آن مصون نگه دارد.

بلغور جو دو سر و جو نیز غنی از فیبر محلول و سرشار از ویتامین B است هستند که کلسترول بد خون یا همان  LDL  را پایین می‌آورند.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، فیبر غذایی را به تدریج در برنامه روزانه ‌خود افزایش دهید و فراموش نکنید که در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.

 

5. لوبیای سویا

سویا یکی از منابع غنی از ایزوفلاون است که می‌تواند  با سرطان پروستات نبرد تن به تن کند. آخرین مطالعات انجام شده در این حزوه نشان داده است که ایزوفلاون موجود در لوبیای سویا هم در پیشگیری و هم در درمان سرطان پروستات در مردان مفید است.

علاوه بر این محققان می‌گویند خوردن روزانه 25 گرم پروتئنی سویا کلسترول خود مردها را نیز پایین می‌آورد. البته سایر محصولات سویا مانند آجیل سویا، شیر سویا، پنیر سویا، همبرگر گیاهی، توفو و... نیز می‌توانند این خاصیت را داشته باشند.

 

6. توت و گیلاس

حیف که مردها جعبه جواهر ندارند وگرنه باید انواع توت، گیلاس و آلبالو را به عنوان گوهرهای گران‌قیمت داخل این جعبه نگه می‌داشتند چرا که مملو از آنتی‌اکسیدهایی نظیر آنتوسیانین و فلاونوئید هستند.

توت‌ها حاوی بیش از 4000 نوع ترکیب مختلف هستند و خواص آنتی‌اکسیدانی‌‌شان فراتر از ویتامین ث است علاوه بر ای کالری کمی دارند و خیلی چاق‌کننده نیستند.

مطالعات جدید نیز نشان داده است که مصرف توت سفید، توت قرمز، شاه توت، زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، و گیلاس می‌تواند عملکرد مغز را بالا ببرد.

 

7. میوه‌ها و سبزیجات زرد، قرمز و نارنجی

ویتامین ث و بتا کاروتن از جمله آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که به حفظ سلول‌های پوست و جلوگیری از اکسیداسیون توسط نور خورشید کمک می‌کنند. همچنین ویتامین ث در تولید کلاژن نیز نقش دارد.

شما می‌توانید نیاز روزانه خود به این ویتامین‌ ث را با خوردن فلفل دلمه‌ای قرمز (تنها یک عدد آن حاوی بیش از 300 درصد نیز روزانه شماست)، هویج، کدو تنبل، یا سیب زمینی شیرین تامین کنید.

شاید بد نباشد این موضوع را نیز بدانید که مردانی که رژیم غذایی‌شان مملو از سبزیجات رنگی است، کمتر از سایرین در معرض بزرگ شدن غده پروستات قرار می‌گیرند.

 

8. شکلات تلخ

شکلات تلخ  سطح کلسترول بد و فشار خون را پایین می‌آورد، جریان خون را بهبود می‌بخشد، به عملکرد بهتر نعوظ کمک می‌کند و در سلامت جنسی مردان موثر است. البته خوردن بیش از حد آن می‌تواند اندازه دور شکمتان را افزایش دهد.

 

9. آووکادو

بله، قبول دارم که آووکادو پرچرب است؛ اما چربی آن از نوع خوب و سالم محسوب می‌شود که اتفاقا به سلامتی شما کمک می‌کند و کلسترول خونتان را پایین می‌آورد. علاوه بر این آووکادو تقریبا دو برابر یک عدد موز معمولی پتاسیم دارد و حاوی ویتامین B نیز هست که برای رسیدن به آرامش و رفع استرس‌های روزانه ضروری است.

 

10. زنجبیل

کمی تند است؛ اما یک ضدالتهاب قوی محسوب می‌شود، فشارخون را تعدیل می‌کند و دردهایی را که ممکن است موقع تمرینات ورزشی برایتان ایجاد شده باشد، رفع می‌کند.

 


منبع خبر: تهیه کننده مستانه تابش    تاریخ : 18 آذر 1393    تعداد بازدید:

دریافت خبرنامه

* آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد ماند.