Medical News
تازه های سلامت
چاپ مقاله
چاپ مقاله

ﺧﻮب ﺑﺨﻮاب وزن ﮐﻢ ﮐﻦ

 ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ اﻧﺪام ﺧﻮد اﻫﻤﯿﺖ زﯾﺎدي ﻣﯽ دﻫﻨﺪ. آﻧﻬﺎ ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﺑﺎ روش ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ وزن ﺧﻮد را ﭘﺎﯾﯿﻦ
ﺑﯿﺎورﻧﺪ اﻣﺎ در ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮارد ﺑﺎ ﺷﮑﺴﺖ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﯾﮏ ﻧﻮﺟﻮان از ﻣﺎدر ﺑﺰرگ ﺧﻮد ﺷﻨﯿﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان در ﺧﻮاب ﻫﻢ وزن ﮐﻢ ﮐﺮد. اﻣﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ؟

ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﺧﺘﻼﻻت و ﮐﻤﺒﻮد ﺧﻮاب، ﻣﯿﺰان ﻟﭙﺘﯿﻦ را ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﻓﺮادي ﮐﻪ دﭼﺎر ﮐﻤﺒﻮد ﺧﻮاب ﻫﺴﺘﻨﺪ ﭘﺲ از ﻏﺬا ﺧﻮردن ﻫﻨﻮز اﺣﺴﺎس ﮔﺮﺳﻨﮕﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ ﮐﻤﺒﻮد ﺧﻮاب ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯿﺰان «ﮔﺮﻟﯿﻦ» ﻣﯽ ﺷﻮد و اﯾﻦ اﻣﺮ اﺷﺘﻬﺎ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﻓﺮد ﺑﻪ ﻏﺬاي ﺑﯿﺸﺘﺮي ﺗﻤﺎﯾﻞ ﭘﯿﺪا ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.
ﻣﺼﺮف ﺧﻮراﮐﯽ ﻫﺎي ﺳﺎﻟﻢ؛
ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از ﺳﺎﯾﺖ «ﻧﯿﻮزوﯾﮏ» ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻪ در ﺳﺎل 2012 اﻧﺠﺎم ﺷﺪ ﻧﺸﺎن داد، ﭘﻨﯿﺮ ﺻﺒﺤﺎﻧﻪ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ داﺷﺘﻦ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮐﯿﺴﯿﻦ (ﮐﺎزﺋﯿﻦ) ﺳﺎﺧﺖ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ را ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاب اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ.
ﺑﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﺪن ﻋﻀﻠﻪ، ﺳﻮﺧﺖ و ﺳﺎز ﺑﺪن اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ و زﻣﯿﻨﻪ ﺳﻮﺧﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﺎﻟﺮي ﻃﯽ روز را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. اﺧﯿﺮاً ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﯽ در ﻣﺠﻠﻪ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ در آﻣﺮﯾﮑﺎ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮐﯿﺴﯿﻦ (ﮐﺎزﺋﯿﻦ) داراي ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎي اﻣﯿﺪﺑﺨﺶ دﯾﮕﺮي ﻧﯿﺰ ﻫﺴﺖ. ﻣﺤﻘﻘﺎن 25 ﻧﻔﺮ را ﺑﻪ رﻋﺎﯾﺖ رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان 25درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮐﯿﺴﯿﻦ، 55 درﺻﺪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات و 20 درﺻﺪ ﭼﺮﺑﯽ ﻣﻠﺰم ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﺮاي رژﯾﻢ ﻏﺬاﯾﯽ ﮔﺮوه دﯾﮕﺮ 10درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮐﯿﺴﯿﻦ، 55درﺻﺪ ﮐﺮﺑﻮﻫﯿﺪرات و 35 درﺻﺪ ﭼﺮﺑﯽ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. در اﻓﺮادي ﮐﻪ 25 درﺻﺪ ﭘﺮوﺗﺌﯿﻦ ﮐﯿﺴﯿﻦ ﻣﺼﺮف ﮐﺮده ﺑﻮدﻧﺪ، ﺣﺎﻟﺖ ﺳﯿﺮي 33 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژي آن ﻫﺎ 2.6 درﺻﺪ اﻓﺰاﯾﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﺑﻮد. ﻣﻬﻢ ﺗﺮ از آن اﯾﻦ ﮐﻪ ﻣﯿﺰان ﺳﻮﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺧﻮاب اﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺑﻪ آن ﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﮐﻪ آن ﻫﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻮاب ﮐﺎﻟﺮي ﺑﯿﺸﺘﺮي ﻣﯽ ﺳﻮزاﻧﻨﺪ.
ورزش ﻫﺎي ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ:
ورزش ﻫﺎي ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ، ﻣﯿﺰان ﺳﻮﺧﺖ و ﺳﺎز ﭼﺮﺑﯽ را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ داوﻃﻠﺒﺎن ﭘﺲ از ﯾﮏ دوره ﻓﺸﺮده ورزش ﻣﻘﺎوﻣﺘﯽ، ﺗﺎ روز ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺰم و اﮐﺴﯿﺪاﺳﯿﻮن ﺑﺎﻻي ﻣﻮاد ﻣﻮاﺟﻪ ﺑﻮدﻧﺪ. در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻮع ورزش ﭼﻨﺪان ﻣﻬﻢ ﻧﯿﺴﺖ، ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺲ از ورزش ﺗﺎ ﺻﺒﺢ روز آﯾﻨﺪه ﮐﺎﻟﺮي ﻣﯽ ﺳﻮزاﻧﯿﺪ.
ﺳﺎﻋﺖ ﻫﺎي ﺧﻮاب و ﺑ ﯿﺪاري ﻣﻨﻈﻢ؛
اﺧﺘﻼل در ﭼﺮﺧﻪ ﺧﻮاب ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﭼﺎﻗﯽ ﻣﻔﺮط و دﯾﺎﺑﺖ ﻧﻮع 2 ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.اﮔﺮ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﭼﺮﺑﯽ اﺿﺎﻓﻪ ﺑﺪن را ﮐﺎﻫﺶ دﻫﯿﺪ، ﺳﺎﻋﺖ ﺧﻮاب و بیداری خود را منظم کنید .


منبع خبر: سلامت نیوز    تاریخ : 28 تیر 1393    تعداد بازدید:

دریافت خبرنامه

* آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد ماند.