Medical News
تازه های سلامت
چاپ مقاله
چاپ مقاله

کالری مواد غذایی

    

Calories-in-food

تا همین چند سال پیش، اگر قرار بود رژیم بگیرید و وزن کم کنید، باید یک ترازو هم می خریدید و آن ­را مثل یک یار جدانشدنی همه جا همراه خود می بردید تا بتوانید وزن دقیق مواد غذایی را قبل از خوردن کنترل کنید و حساب کالری مواد غذایی دریافتی روزانه  خود را داشته باشید. ولی این روزها اوضاع کاملا متفاوت است. در رژیم درمانی نوین، مواد غذایی به شش گروه اصلی نان و غلات ، گوشت و حبوبات ، لبنیات ، میوه ها ، سبزیجات و چربی ها تقسیم می شوند. مواد غذایی که در یک گروه قرار می گیرند از نظر کالری ، میزان کربوهیدرات ، پروتئین و چربی تقریبا با هم برابرند و می توانند با یکدیگر جایگزین شوند. برنامه های غذایی جدید بر مبنای واحد نوشته می شوند و هر واحد شامل مقدار مشخص و تعریف شده ای از هر ماده غذایی در یک گروه است. این واحدها عموما با مقیاس های ساده ای مثل کف دست، قوطی کبریت ، لیوان ، قاشق و… مشخص می شوند و کار شما را برای کنترل مقدار انرژی دریافتی روزانه  ساده می  کنند. بیاید با هم نگاهی به این واحدها بیندازیم.


کالری مواد غذایی گروه نان و غلات:

انواع نان ، برنج ، ماکارونی ، سیب زمینی ، غلات و سبزیجات نشاسته ای در این گروه جای می گیرند. یک واحد از مواد غذایی این گروه حاوی چربی کم ، پروتئین متوسط و ۸۰ کیلو کالری انرژی است.

یک واحد نان و غلات

۱ کف دست نان بربری یا سنگک

۴ کف دست نان لواش

۵ قاشق غذاخوری برنج سرصاف

۱ عدد سیب زمینی کوچک

نصف لیوان ماکارونی

نصف لیوان نخودسبز


کالری مواد غذایی گروه گوشت و حبوبات:

انواع گوشت سفید و قرمز، پنیر، حبوبات ، تخم مرغ و محصولات گوشتی مانند سوسیس و کالباس در این گروه جای می گیرند. مواد غذایی این گروه می توانند بسیارکم چرب ، کم چرب ، با چربی متوسط یا پرچرب باشند. این گروه منبع خوب پروتئین محسوب می شوند و یک واحد از این محصولات بر اساس میزان چربی  موجود در آن ، بین ۳۵ تا ۱۰۰ کیلو کالری انرژی دارد.

گوشت بسیار کم چرب

نصف ران مرغ

نصف لیوان حبوبات پخته

دو عدد سفیده تخم مرغ

گوشت کم چرب

گوشت مغز ران گاو یا گوساله

گوشت مرغ با پوست

پنیر ۳ درصد چربی

گوشت با چربی متوسط

گوشت چرخ کرده مخلوط

یک عدد تخم مرغ

پنیر لیقوان

گوشت پر چرب

پنیر چدار

کالباس و سوسیس پنیری

       

کالری مواد غذایی گروه لبنیات:

انواع شیر ، ماست و دوغ در این گروه جای می گیرند. مواد غذایی این گروه می توانند بسیارکم چرب ، کم چرب یا پرچرب باشند. این گروه منبع خوب پروتئین محسوب می شوند و البته میزان قندشان نیز نسبتا بالاست. یک واحد از این محصولات بر اساس میزان چربی موجود در آن، بین ۹۰ تا ۱۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.

گروه شیر و لبنیات

یک لیوان شیر

۴/۳ لیوان ماست


کالری مواد غذایی گروه میوه ها

انوان میوه های تازه، خشک، آب میوه و کمپوت در این گروه قرار می گیرند. مواد غذایی این گروه پروتئین و چربی نداشته، فقط حاوی کربوهیدرات هستند. یک واحد از میوه ها ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد.

یک واحد میوه

دو عدد آلو

یک عدد سیب

نصف موز

هفده عدد انگور

دو عدد خرما

دویست گرم هندوانه

چهار عدد زردآلو

دوازده عدد گیلاس


کالری مواد غذایی گروه سبزیجات:

انواع سبزیجات تازه، خام، پخته، خشک و آب سبزی در این گروه جای می گیرند. مواد غذایی این گروه چربی ندارند و میزان کربوهیدرات موجود در آن­ها پایین است. ۱ واحد سبزی ۲۵ کیلوکالری انرژی دارد.

یک واحد سبزی

۱ لیوان سبزی خام

نصف لیوان سبزی پخته


کالری مواد غذایی گروه چربی ها:

انواع روغن ها، دانه های روغنی و محصولات پر چربی همچون پنیر خامه ای در این گروه قرار می گیرند. مواد غذایی این گروه

پروتئین یا کربوهیدارت ندارند و هر واحد این گروه ۴۵ کیلو کالری انرژی دارد.

یک واحد چربی

۱ قاشق مرباخوری روغن

۱ قاشق مرباخوری کره

۶ عدد بادام

۱ قاشق مرباخوری مایونز

برای کسب اطلاعات بیشتر از کالری مواد غذایی می توانید به کتاب «بشقاب من» مراجعه نمایید


منبع خبر: weightclinic.ir    تاریخ : 7 آذر ماه 1392    تعداد بازدید:

دریافت خبرنامه

* آدرس ایمیل شما محفوظ خواهد ماند.